-= Adonis System =-

رایانه وIT ، هک و کرک، تصاویر جالب، دانلود، نرم‌افزار، تلفن همراه و...

-= Adonis System =-

رایانه وIT ، هک و کرک، تصاویر جالب، دانلود، نرم‌افزار، تلفن همراه و...

آیا نرم افزار مسئول بحران مالی جهان است؟


در میان فروریختن ثبات بازارهای مالی جهان گروهی وجود دارد که هنوز انگشت اتهام به سوی آنها نشان نگرفته شده است: تحلیلگرانی که نرم افزار رایانه ای را برای اداره بازارهای خُرد ساختند که در نتیجه ریزش بازار را تحویل داد.


از بیگ بنگ دهه 80 میلادی مقدار زیادی از سهام و بورس - و متعلقات آنها - بطور خودکار ترجیحا توسط رایانه های هوشمند معامله شده اند تا توسط انسانها. این پروسه که با نام "algotrades" شناخته شده است تا سال 2006 میلادی 40% از بورس لندن و بعضی مواقع تا 80% از بازار امریکایی را اداره کرده است.

افرادی که این الگوریتم های مالی را می نویسند با حرفه quantities analysts یا 'تحلیلگران کمیت' شناخته می شوند. این افراد غالباً فارغ التحصیلان رشته های فیزیک، آمار و یا ریاضی هستند که در حیطه مدیریت ریسک مشغول بکار می باشند. آنها می یابند که آیا معامله مورد نظر به صرفه است یا خیر؛ نرخ های مشتقات معامله را بررسی می کنند و در جواب پیشنهاد خود را بر روی میز معامله می گذارند. این نظام به نظر پیچیده می رسد و برای همین است که این افراد تنها تفهیم شده های آن هستند؛ که اگر واقعا بفهمند - زیرا تاریخ اکنون می گوید که آنها نمی فهمیدند!

بکارگیری این نظام تحلیل خودکار بازتاب جالب 'بحرانی مالی خودکار' را نیز در پی داشت. افزایش نیاز به تحلیلگرهای کمیت در مشاغل بورس و بویژه بیمه باعث شد که ابر سیستم های پیچیده بدون نظمی ساخته شوند که در پایان بسیاری از بانک های غرب را به زانو درآورد.

آقای ریچارد دولینگ در روزنامه نیویورک تایمز می نویسد:" به یک نحوی باهوش های شرکت های وال استریت ادعا داشتند که خرید 1 تریلون دلاری FED توسط الگوریتم های رایانه ای اثبات شده است که 62 تریلون دلار ثروت صوری دارد."

آن الگوریتم ها بر مبنای شناسایی ریسک و اندازه گیری ریسک بوده اند که آسیب پذیری آن کاملا مشهود است. الگوریتمی که هم اکنون در حلقه بحران کنونی مالی جهان به دور خود می چرخد و تصمیم می گیرد. این الگوریتم بجای آنکه از شاخص های توانایی مالی یک فرد یا بیشتر در خرید استفاده کند از الگوریتم "تخمین ریسک" استفاده کرده است.

چیزی که هم اکنون واضح است آن است که بازارهای مالی بسیار گسترده تر از پیش تر بطور خودکار هدایت می شوند و احساس می شود که بیشتر این بحران ها توسط ماشین های خودساخته، کدهای تنظیم نشده و ناقص برنامه نویسان آنها بوجود آمده اند.

برخی از کارشناسان هم اکنون عقیده پیدا کرده اند که فروپاشی مالی غرب بدلیل تکیه سیستم مالی آنها به "تخمین های پیچیده ای است که فقط ماشین ها می توانند آنها را بسازند". شاید رحمت ماشین ها ما را در بر گرفته است!

 منبع خبر: نیویورک تایمز و گاردین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد