-= Adonis System =-

رایانه وIT ، هک و کرک، تصاویر جالب، دانلود، نرم‌افزار، تلفن همراه و...

-= Adonis System =-

رایانه وIT ، هک و کرک، تصاویر جالب، دانلود، نرم‌افزار، تلفن همراه و...

موتور جست‌وجوی ویکی پدیا از ابتدای سال 2008 راه‌اندازی می‌شود

ADONIS SYSTEM
بنیانگذار ویکی‌پدیا، هفتم ژانویه را به عنوان تاریخ راه‌اندازی پروژه‌ی موتور جست‌وجوی کد باز Wikia search اعلام کرد.

"جیمی ولز" امیدوار است با راه اندازی موتور جست‌وجوی کدباز ویکیا بتواند گوگل و موتورهای جست‌وجوی دیگر را به چالش بکشاند. این پروژه‌ فن‌آوری‌های ابتدایی برای یک موتور جست‌وجو از جمله یک برنامه‌ی جست‌وجو، الگوریتم جست‌وجو و ابزار crawler که به جست‌وجوی وب می‌پردازند را جمع‌آوری کرده است.

پروژه‌ی ویکیا با استفاده از مدل مشابه اجتماع ویکی پدیا به علاقمندان فن‌آوری اجازه می‌دهد به گردش در سایت‌ها و طبقه‌بندی نتایج جستجو کمک کنند. هدف این پروژه عرضه یک سرویس جست‌وجوی واضح و قابل فهم برای کاربران است، یعنی کاربران بتوانند ببینند نتایج جست‌وجو چگونه عرضه می‌شوند.

ولز، یاهو و گوگل را سرویس‌های مبهم و پیچیده‌ای توصیف کرده که توضیح نمی‌دهند نتایج جست‌وجو چگونه ایجاد می‌شوند.

بنا بر اعلام شماری از افراد ویژه برای آزمایش نسخه‌ی ابتدایی این موتور جست‌وجو که به طور عمومی در هفتم ژانویه راه‌اندازی می‌شود دعوت شده‌اند. پیشرفت این موتور جست‌وجو زمان برخواهد بود و سرویس اولیه‌ی آن با قابلیت‌های موتورهای جست‌وجوی پیشرفته برابری نمی‌کند.

مشارکت‌کنندگان به همان روشی که با ایجاد ورودی‌ها به شکل‌گیری دایره‌المعارف ویکی‌پدیا کمک کردند باید پلت‌فرم این موتور جست‌وجو را به تدریج ایجاد کنند.

این پروژه‌ی جست‌وجو که در سال 2004 و با سرمایه‌گذاری آمازون کام و Bessemer venture partners آغاز شد، بخشی از شرکت ویکیا است که نرم‌افزاری را عرضه می‌کند که هر کس با استفاده از آن می‌تواند صفحات قابل ویرایش ویکی بسازد؛ پروژه‌ی ویکیا به همان شیوه به افراد اجازه می‌دهد موتور جست‌وجوی خود را بسازند.

 منبع خبر: ایسنا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد